Alla inlägg under oktober 2009

Av Kajsa - 31 oktober 2009 10:26

I dag är det dagen då man tänder ett ljus för de som lämnat oss...jag var i går och tände ett ljus på våran grannes grav.

Skall gå dit i dag då det är ljust och gräva ner ljungen som jag åxå satte dit. Det var så mörkt ute att jag inte började irra omkring på kyrkogården för att söka en spade...lite scarry är det åxå att besöka kyrkogården i mörker fast i går kväll var det så fint med alla ljusen som tänts.

I dag ska jag försöka hålla mej från sötsaker...som viktväktare är skumsockerbitar bra att ha till hands när suget blir som störst...för en poäng äter du 10 st...jag får äta och dricka för 22 poäng(snart 20) varje dag.

Mitt sockerberoende gör att jaf äter helt och hållet fel och sen kommer suget på kvällen när jag vaknat på soffan och skall gå och lägga mej...MEN då är alla mina poäng uppätna redan och ändå kan inte det hindra mej från att trycka i mej på ett hetsartat sätt endera godis eller ostbågar...finns inte det så skär jag helt sonika en skiva ost och äter den...

Men i dag är det dagen då jag skall ge mej själv en chans till bot och bättring. Mina kvällar är så genomtråkiga och innehållslösa...därför blir det så!

Efter middagen sätter jag mej i soffan med en bok eller bara glor på tvn...som heltidsarbetande orkar jag helt enkelt inte att varje kväll vara på topp. jag har aldrig känt mej så trött på kvällarna som just denna senhöst...

Troligen är det väl på det viset att min hälsena inte tillåter prommenader mera och jag behöver verkligen få röra på mej. Nu ska jag få en motionscykel av en god vän som jag hoppas att Janne kan hämta i dag.

När jag var på hälsokontrollen fick jag cykla 6 minuter i lagom och i jämn takt...det kändes så skönt...

Kanske att man kan cykla en halv timme varje dag om cykeln står här! Ser verkligen fram emot att få börja röra på mej igen. Vet inte när resultatet från magnetröntgen kommer men jag har liksom tänkt börja ringa om det nu i veckan...så dom inte glömmer bort mej...

 

Jag är absolut ingen stor glöggdrinkare men jag kunde inte motstå dessa fina glöggflaskor på Ica...

Så fina dom är! Kanske är dom åxå goda...vi brukar spetsa affärsgloggen med lite brännvin...den värmer bättre då...

Kasper är inne på sin fjärde dag som sjuk. I morse hade han 38,2 och han har hostat hela natten...dessutom har han åxå blivit dunderförkyld! Så nu är det näsdroppar och bricanyl för hela slanten. Hoppas bara att han är frisk till onsdag då vi ju ska till Bm i Kalix för att kolla äggallergi och ev ta vaccinet....Resten av familjen får vaccinet på torsdag.

Nåväl... i tisdags då vi vart på jennys kalas for vi till barnens Hus för ajag hade ju lovat kasper en Lego adventskalender...

 

Så här såg den kalendern ut i går...Glad

"Mamma...kommer du att göra mej illa om jag råkar öppna den" frågade han i går morse...

Jag blev ju förfärligt upprörd och frågade honom om jag nånsinn gjort han illa...

"Nej men jag tänkte om du skulle göra det nu" svarade han...

Aldrig att jag nånsinn kommer att göra vare sej dej eller nån annan illa svarade jag då...med detta som resultat...Glad

Jag tror inte ni kan ens ana hur mkt jag har fått skratta åt detta...inte bara jag....

Nu ska jag inta min tredje kopp kaffe och sen börja göra nån nytta...typ städa i Kaspers rum så att man kommer in i bastun...

Ha det gött!

Av Kajsa - 30 oktober 2009 11:43



 

Hon heter Katie och är 21 år gammal. Bredvid henne ligger hennes fästman Nick, 23. Den här bilden är tagen precis innan deras bröllop 11 januari 2005. Katie har obotlig cancer och spenderar timmar med cellgiftsbehandling. Hennes Nick väntar medan hon avslutar en av behandlingarna.

 

Även om smärtan är outhärdlig och vetskapen om att hennnes organ stänger ner, en efter en ,har Katie med hjälp av morfin själv planerat varje steg av bröllopsceremonin. Hennes klänning måste sys om flera gånger pga av hennes ständiga viktnegång.

 

Katie måste alltid ha sin tub med syrgas med sig. Det andra paret på bilden är Nicks föräldrar. Mycket berörda över att se sin son gifta sig med flickan han älskar.


 

Katie, i sin rullstol, lyssnar till sin nyblivne man och hans vänner.


 

Mitt i festen. Katie måste vila och hämta andan. Smärtan tillåter henne inte att stå upp någon längre tid.


 

Katie dör fem dagar efter sitt bröllop. Att se en bräcklig kvinna klä sig som brud med ett vackert leende får mig att tänka … lycka finns alltid inom räckhåll, oavsett hur länge den varar ….. njut av livet och lev inte ett komplicerat liv. Livet är för kort.

Förlåt varandra snabbt.
Älska utan gränser.
Skratta hejdlöst.
Glädj dig åt det lilla.

Av Kajsa - 29 oktober 2009 08:34

Min lilla pojke är sjuk nu. Jättehög feber har har. Hoppas det går över snart för nästa vecka är det dags att vaccinera oss och då måste vi vara friska. Har man nån i familjen med en kronisk sjukdom så tar man ju givetvis hänsyn till det och kör en solidarisk vaccination...Allvarligt talat så var det rekomendationen från Umeå. Glad

Skall strax betala räkningar och ev kolla juklappar på nätet...Det skall ju städas åxå...och göras lunch...sen blir det nog att sitta i soffan med sjuklingen och läsa en bok medan han ser på tv...kasper tycker att det är det mysigsste han vet...

Mina nya glasögon har kommit föresten...skall fota dom sen och visa er...dom är görna och rosa...och det är absolut inte nån diskret färg!

Ha en fin dag!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har just beställt och betalt Lydias och Kaspers julklappar...iallafall en var till dom...Sjukt nöjd är jag!

Jag är åxå sjukt slö...men nu jäklar skall här fejas! Ha det gött!


GladBesöket hos Viktväktarna resulterade i MINUS o,6.....JIPPPIIIEEEE!!!!!!

Av Kajsa - 28 oktober 2009 14:08

 

Lät bra i beskrivningen fast jag skulle nog vilja ha en blå...om jag väljer Nokia alltså...

 

Är ju van med Sony Ericsson...

Herrejestanes så svårt det är!

Help me!!!

Ytlig? Vem? Jag? Nä...har bara svårt att välja mobiltelefon...som jag ska få av Janne!!!

Av Kajsa - 27 oktober 2009 21:07

Just nu ligger min lille pojke på soffan och har feber...han satt och la pussel och helt plötsligt började han få lite ont i huvudet...

Nu blir det inget Kalix för oss i morgon...han skulle dit och testa äggallergin och ev ta svinvaccinet.

Annars har vi haft en relativt fin eftermiddag min lilla son och jag!

Jennys kalas på Leklandet var jätteroligt! Kasper har sett så fram emot detta kalas sen inbjudan och det blev precis så roligt som han trodde att det skulle bli! Vi säger tack till Minna!!!!

Efter kalaset gick vi in till barnens Hus och köpte en Legokalender till Kasper och ett 1000 bitars pussel och Barn geni.

Vi har sutit och spelat det jag,Henny,Kasper och Vicktor....Henny vann!

Efter barnens Hus gick vi till Djurmagazinet och därefter till Ica Maxi...Hämtade ut mitt bokpaket...

 

Så kul att se framemot dessa böcker sen!

Har just läst ut Burfågeln...En helt fantask bok! Jag vill veta hur det gick för Kevin...det har ju gått så många år sen hon skrev denna bok så nån slags uppföljning vill vi ju ha...eller hur Ulla?

Ska nu fortsätta med Bara barnet av samma författare. Såg att hon skrivit flera styckna till och dom ska jag försöka hitta!

I morgon är det teateruppvisning här i Karungi....Lydia och hennes kompisar har vart med i en teatergrupp denna vecka och är nu redo att spela upp! Fina kläder måste vi ha på oss...????

Vet inte om jag skall gå på vv mötet nu på torsdag...känner mej så omotiverad och fet just nu...det går väl över men som det känns just nu...

Väger nu ungefär lika mkt som jag gjorde då jag var med sist innan jag gick ner 20 kilo så det är i af på rätt väg!

Nu ska jag bädda våran säng och öppna fönstret så det blir svalt där. Därefter val av film...misstänker att det blir en Scobidoo film som inhandlades i dag...Glad Men det går bra!

Har öppningen i morgon och vill vara pigg som en Pommac när "mina" ungar kommer.

Ha en riktigt bra kväll!

Av Kajsa - 23 oktober 2009 21:21

Vad veckan har gått fort! har inte hunnit med hälften av vad jag tänkt...

Hade öppningen i dag men känner mej ändå inte så trött ännu...kan iof bero på att jag skall hämta Lydia från stan klockan 12.

I morgon skall jag joina familjen Isaksson när det skall kalasas för Vicktor. Antar att Nicke rymmer fältet och då kan Emma behöva en extra insats! Glad

Typiskt pappor kanske...tror inte att Janne har vart så vidare engagerad här heller...eller så är det så att han hann dra före mej...Glad

På Tisdag skall Kasper på kalas och jag hänger på...Måste komma i håg att ta med kameran!

Svininfluensavaccinet då?

Ringde till Umeå (Hjärt) och pratade om det...Pontus har ju både hjärtfel och astma och tillhör riskgrupp ett eller prio ett...vet inte vad det heter. Jag disskuterade länge och väl för och nackdelar med sjuksköterskan där.

På onsdag nu till veckan skall Kasper till kalix på barnmedecin och testa för ägg smat ev ta vaccinet.

Vi blev rekommenderade att ta vaccinet hala familjen och då gör vi det! Jag gör ALLT för mina barn även vaccinerar mej om jag måste. Jag har vart en stor motståndare till det men har nu fårr ändra mej.

Biverkningarna är tydligen inget mot vad själva influensan är.

Nåväl, den 5 nov får vi allihopa vaccinera oss. Janne tänker inte göra det och jag kan inte eller vill inte tvinga han till det heller.

I kväll är det disko på Station! Ända till klockan 12...eller 24...eller 00...hur ni vill!

Jag och Ankki bestämde att dom får vara där till diskot slutar eftersom det är det första disko dom går på nu i 7:an.

Efter Vicktors kalas skall jag åka in till stan och få lite zonterapi...en present jag fick och som jag verkligen gillar!

På söndag är det kyrkan och värderiet som gäller...sen kommer Monika hit. Det skall bli sköjsigt...tror jag...:-)

Jag är med i nåt som jag inte fattar ett smack av men som jag nu på söndag skall få en guidning i! Att det är en bra grej har jag givetvis förstått men allt runtomkring...

Nästa vecka är det höstlov och då är mina ungar lediga! Hoppas Jesper kan vara hemma nån dag och kocka...

Själv jobbar jag.

Det är faktiskt inte så roligt att vara tvungen att gå ner i vikt! Jag som älskar grillade korvar och hamburgare...Fy så det suger i bland! Men till jul hoppas jag att jag gått ner tio kilo och sen till sommaren tio till! Sen får det räcka för jag vill absolut inte se ut som nån sjukling...det är faktiskt så att det skall kännas bekvämt att se sej i spegeln...Glad

Nej mina vänner! Nu skall jag mäta soffan till nån rolig kommedi.

Ha en bra kväll!






Av Kajsa - 21 oktober 2009 20:00

Konsert i dag på Folkets Hus! Men så bra dom var! Jag fattar inte många ord finska men denna konsert var bra ändå! Alla låtar sjöngs på finska. Lydia och hennes två kompisar sjöng en låt, jättefint! Vilka röster en del har! Och min svärdotter Linnea var skitcool på sin bas! Hon fick mest ovationer när musikanterna presenterades! Tror fan det...snygg och cool som hon var!Cool

Sen var det ju någon eller några omogna 7:or som satt och störde...jag blir så jävla förbannad över att inte deras skitlärare hade koll på dom! 

Nåväl...efter konserten var jag till Leklandet och drog en fika med Emma och Vicktor...Selma och Anton lekte och ville inget ha. Träffade S med barn åxå och som vanligt väldigt trevligt och givande!Glad

Sen var det dags för min hälsoprofil... Allt var bra UTOM vikten då såklart...Jag höll på att dö av skratt!!! Bmi 33 resulterade i FETMA!!!! Alltså mina barns mamma har fetma...mina barnbarns mommo har fetma...Mina syskons syrra har fetma...mina föräldrars dotter har fetma...mina vänners vän har fetma...Glad

Jaja listan kan göras lång! Jag har aldrig och kommer aldrig att uppfatta mej som fet även om jag är det!!!Flört

Efter den chocken for jag till Habit och klippte och slingade håret...Så skönt! Köpte schampo och balsam som passar min trasiga hårbotten!

 

SEN...sen bar det av till gamla ABF huset...Viktväktarna!!!

MINUS 1,2.............sammalagt MINUS 6,1..................Jippie!!!! Skitsamma om jag har fetma!!!

 

Fick min andra stjärna!!!

Dagens MINUS är en jävla snorunge visste saker om mej som jag bara skrivit om på FB...

Nåväl! Ha det gött!

Av Kajsa - 20 oktober 2009 19:00

Är just hemkommen från ett tio års kalas...Vicktor!!! Jag fick med mej fika hem för jag kan inte fika nåt innan vv mötet i morgon...men efter vägningen så...Glad

Så här såg MIN bil ut i går efter den lilla krocken....

 

Illa tyckte Janne...Eftersom jag nu inte körde på Pontus bil med flit så fann jag ingen anledning till älteri som somliga...

 

Pontus tyckte inte heller det...Och jag har bett han beställa nya grejor som jag sen betalar.

 

Ser ni spåren på isen? När Pontus kom med bussen i dag såg han en älgkalv som förtvivlat försökte ta sej över till ön...

Efter mitt jobb for vi dit för att se hur det gått...Som ni ser av spåren så kom han över! SKÖNT!!!

 

Fick en jättesuper fin present i dag! Ett tovat halsband! Och ett jättefint kort! Kan ni förstå hur skönt och varmt det är att ha detta halsband runt halsen!

I kväll..eller just precis nu...uppträder min Prinsessa och min svärdotter med sina kompisar på Folkets Hus.

Dom sjunger och spelar finska låtar. Kasper fick feber och då blev det för mej att stanna hemmavid. MEN i morgon klockan 13.00 spelar dom igen och då kommer jag att vara där. Storasyster kommer hit och är med Kasper.

Lydia vill ju ha allt filmat så att hon åxå kan se...Janne tog med sej kameran men om det inte blir bra filmat så gör jag om det i morgon! Hon (Lydia) blev så jättelessen när jag inte kunde komma...därför bestämde jag mej för att se och höra dom i morgon! Mina barn är det bästa och det viktigaste som finns på hela jorden!!!

Nu skall jag äta en vvpizza och dricka en cola light samtidigt som jag forsätter att läsa min nya bok.

  Tänder ett ljus och tänker på dom som förlorat sitt barn och barnbarn!

Var rädda om er! Livet går inte i repris!


Presentation


HJÄRTEBARNSMAMMA

Omröstning

Har du börjat känna utav julstressen?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Räknare

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards