Alla inlägg under februari 2011

Av Kajsa - 27 februari 2011 19:06

Så är nu ännu en vecka till ända!  I morgon tar kursen slut och jag återgår till det normala tillstånd av arbetslöshet!

  Lördagsmys med kaffe och en Dumlekaka...senare på kvällen tillkom även popkornen! En förträffligt god kombination! Kollade på Melodifestivalen och tyckte väldigt mkt om Linda Pritchard samt Nick Borg...visste inte att Backyard Babies var ett rockband...herrejestanes åxå...trodde faktiskt att dom var typ Take That fjolleband eller nåt liknande... Känns så otroligt härligt att veta att jag har ett helt nytt (nytt för mej alltså) band att njuta av...flera skivor dessutom...tjohooooo!!!!! Linda P vann mitt hjärta redan då hon var med i Idol och jag blev mäkta förvånad över att hon åkte ut för hon var/är ju så otroligt bra...Rösten !!!!

  Hemma i Pello blev det som vanligt gofika! "Mommomackor" kallas mammas supergoda polarkakor....mamma har alltid färdigt i frysen som vi får smaska i oss när vi kommer...hon vet att vi allihopa älskar dom(å henne åxå förståss)   Sen fick vi njuta av pappas jättegoda "Solskenskaka" Den var verkligen supergod den åxå...herrejestanes vad vi fikade...   Mammas wienerbröd som är vida kända...Det vattnas i munnen bara jag ser på bilden...   Pappas egenhändigt gravade lax går inte av för hackor, det är det bästa och godaste jag vet! Det finns ingen som kan grava en lax lika bra som min pappa!!!! Janne kommer som en mkt god tvåa!!

  Ett tips i Allers...jag måste ju säga att dom verkar ha nyhetstips i senaste nummret...hahaha...sicket pyssel!   Dessa deliokata tofflor blir dina om du köper minst FEM påsar chips....vi håller oss till yllesockor i familjen och äter våra popkorn!   Min mammas roliga anslag på Pellohallens anslagstavla...   Det enda djuret vi såg(som inte låg platt och blodigt på vägen) var denna fina ekorre som åt frön utanför fönstret i Pello...Kasper fotade genom fönstret!   Skidtv...Man tror att Kasper har noll koll men se det hade han inte...han var med i tävlingen med full syra samtidigt som han läste...och läste...och läste...Påminner starkt om storebror Jesper...

 

En lite smårolig apelsin som vi bara var tvungen att kika närmare på...

  Min favoritchoklad....minns ni? Känner nån igen den?

Japp...den här är det och den kan jag rekommendera varmt...svingod!!!

När vi kom hem från Pello hade jag tusen och åter tusen saker att göra men jag orkade inte mer än lägga kläder i torktumlaren och vrida om...Är så sanslöst trött att det blir raka spåret mot sängen om en liten stund...ska försöka orka vara vaken till Solsidan men om jag inte är det så är det ingen katastrof!

Nu till veckan fyller en vän jämt men han ska inte fira och det ska man respektera! Jag har åxå firat jämt färdigt så nästa gång åker jag bort...typ till nån av flickorna...hahaha....nej men har man haft storkalas en gång så räcker det tycker jag!

Mkt har hänt sen sist och jag har fått mkt att tänka på...kanske åxå jag behöver tänka ibland  

Nu ska jag dricka en Loka och söka tändstickor till ögonen...Föresten mitt knä...jag tog värkisar i torsdagsmorgon senast...har tagit en kort prommenad...vart till stallet två ggr och det har gått riktigt bra! Knäet gör fortfarande ont men inte outhärdligt ont som det gjort tidigare och jag är så himla glad för det! I går var dessutom Lydia med till stallet och hon både tog in Gandur och förde tillbaks han i hagen och det har hon inte gjort förut!!! Det är kvalitetslyckotid för mej att få vara med Lydia i stallet!  

EN RIKTIGT STOR VARM KRAM TILL ER ALLIHOPA...OAVSETT NI BEHÖVER EN ELLER INTE!      

Av Kajsa - 23 februari 2011 17:59

I går för fem år sen somnade Jannes pappa in...I dag för ett år sen dog min farbror...jag tänker väldigt mkt på dom som inte finns bland oss längre...både människor och djur...

En mkt tråkig händelse hade vi här i vår by helgen som gått. Ett hus brann ner...En familj fick se sina ägodelar gå upp i rök...Jag har vart med om det själv...två gånger så jag vet hur det känns!

 

Den här tavlan gjorde Katta till mej...På fredag ska jag köpa en ram till den! Jag blev så glad över den!

 

har försökt att fota väggen där vi mätt och skrivit upp längder på olika barn...egna och andras...Tyvärr så målade vi över den för några år sen så mkt är borta...tänkte på Ulla och hennes vägg!!!

  Här i bastukammaren kamperar vi tillsvidare...håller på att tapetsera om och måla om i sovrummet. Det är väldigt mysigt!  det första jag flyttade dit var tv:n eftersom vi är riktiga tvtittare allihopet!   

  Köpte en grejsamojs som man kan knäppa fast bilder på... Kasper valde vilka bilder han ville ha uppe ocvh visst blev det fint!!!

I dag har jag fått jobba och i morgon likaså! Ser framemot morgondagen...funderar på om jag ska ta med fika eller om jag bara tar med en apelsin...

Sen på fredag ska jag göra slutprovet på min datakurs...kommer inte att få godkänt i det men det känns inte som nåt problem...Hahaha...bara jag kan blogga och fejsbokka...läsa tidningar och lyssna på musik så är jag nöjd!

Nu väntar friidrottaren på att vi ska fara till stan och träna!

STORA varma kramar till er allihopa! Jag vet att alla behöver en kram!            

Av Kajsa - 19 februari 2011 20:30

Recept på Dumlekakor kommer här...på mitt sätt...

Det blir ca 24 styckna! Gräddas i 200 graders ugnsvärme i 10 minuter...mitt i ugnen.

200gr margarin

3dl vetemjöl

1dl socker

1tsk bakpulver

12 dumlekolor

1 ask Noblesse


Gör en deg!

Låt den vila i kylen en halv timme!

Dela degen i 24 bitar och rulla små bollar av dom och lägg i formar!

Tryck ner en halv Dumlekola i varje boll!

Grädda!

Tag ut plåten och lägg direkt en Noblesse på varje kaka, den kommer att smälta på kakan! Sen ställer du plåten kallt så att chokladen stelnar!

Mumsla och smaska därefter!

 


  Nu avslutar jag med mina vanliga ord och löften om kramar till er alla! Se varandra! Älska varandra! ta hand om varandra! Vi är alla olika men ändå så lätta ätt älska!  

Av Kajsa - 15 februari 2011 19:11

Det är få förunnat oss arbetslösa att få jobba i dagens läge...Jag tillhör en av dom som får rycka in när det behövs...Det gör mej jätteglad!  Att få känna sej behövd...Det behöver alla få känna...den underbara känslan av att vara behövd!

  Hittade en fin grej som Kasper gjort...den passade som handen i handsken på våran köksfönsterbräda...Den är ytterst välgjord och jag blir så glad när jag ser den     Tyckte att denna strip från våran Familjekalender är väldigt rolig och säkert sann på ett litet sätt...eller...Kommer i håg att jag våndades varje gång jag skulle till skolan...Högstadiet var värst...ruskig ångest varje dag innan jag klev på bussen...


  Så här fint blev det i köket när jag och Joannah uppfyllde Kaspers önskan om att ha en fri inlinesrutt runt bordet...vi bar ut soffan... 


  En vanlig syn hemmavid...Kaspers bakhuvud...Han sitter och läser tidningar dagarna i ända...Nu håller han på att träna Pluttifikationstabellen...några ggr varje dag en egentävling på Mult.se...Han har persat tiden flera ggr och ändå står det still i huvudet på skolan när det är prov...



  "Själar säger aldrig farväl" Vilken underbar present jag fick av min goda goda vän Maggie  Jag är så glad och lycklig över detta fina smycke...TACK min fina vän!!!!


  Jag hoppas verkligen att ni där ute köper nåt från  Hjärte barnsföreningen! Det går till nåt viktigt nämligen våra HJÄRTEBARN...Jag har två styckna...mina barn...En är snart 30 år och den andra 20...men det finns väldigt många fler än mina...Så visa er generositet och köp nåt! Det är för övrigt Mojje som designat årets upplagor!  


  Dessa värkisar äter jag tre gånger om dagen för att kunna leva någorlunda normalt med mitt knä...det går förövrigt mkt bra att härda ut för kroppen vänjer sej ju vid att det ska göra ont  


  Emmas goda potatisbakelse...det finns inget som kan slå dessa...fy fariken vad goda dom är!!! Vi var till fam Isakssons i går och fikade samtidigt som vi tittade och bveundrade deras nya kök!


     Present från grannarna  Det var verkligen jätteroligt när dom kom förbi oss och extra roligt var ju att Jesper och Linnea åxå var hemma  


  Kolla in vad fint dom dekorerat med tomaterna på ica Maxi!


  Finn fem fel...hahaha...jag fikade på Ikea när jag var där häromsistones med Joa och pojkarna...det var verkligen gott...våran stadsresa slutade på Akuten då Algot fick jobbigt med andningen...


  Trots det kalla vädret ute så finns ju solen faktiskt... Å som Nina T sa på fb...basiluskerna fryser ju ihjäl av kylan och det är verkligen positivt för jag tycker de flesta barn har haft magsjukor och snuvor flera gånger om...konstigt är det!


 

Tänk att jag fick presenter i går... Det var oväntat och gjorde mej fantastiskt glad!  


Min Emmagumma!!!!  TACK!!!!!


    

Jag tycker att denna lilla fina prydnad som satt fastklistrad på vårdcentralens inre väntrums ena bord...för övrigt kan tilläggas att Viggo kämpade som en besatt med att få lös den...haahaa...

Sitter och ser på "Only fools and horses"...förundras återigen över hur otroligt hysteriskt roliga dessa brittiska komediserier är!!!

I morrn ska jag återigen få jobba och är glad över det!

Nu ska ni få en STOR bamsig kram allihopet...även ni som tror er inte behöva nån...  

Av Kajsa - 6 februari 2011 22:54

Söndagkväll och det känns som om helgen återigen gått alldeles för fort...Skönt är iallafall att ungarna har lov från skolan i morgon.

Jag ska till Kalix barnmedecin med ett av mina barn och sen på kursen. Jag har fastnat i den otroligt tråksvåra calculator på openoffice  så jag är väldigt svårbettad i morrn...

I dag har vi vart i Kalix och sett på lite bandy. Vi såg -99 och äldre...Vilka fantastiska bandyungdomar vi har i Haparanda...Sen fanns det ju en och annan vuxen som borde ha stängt glapptrutarna...

Men jag måste ju säga det åxå att motståndarna spelade väldigt väldigt fult! Jag tycker att man ska visa från början vad som är tillåtet och inte tillåtet så att man lär barnen spela rent! Ni vet...vuxenansvaret....

Så har jag äntligen fått min torktumlare lagad...jag torkar inte allt i den men typ underkläder,sängkläder och handdukar. Det spar så mkt tid för mej och jag är så glad och tacksam över att den gick att laga.

Janne har hjälpt Nicke med tapetseringen i köket och i morrn kommer listerna på plats. Bänkskivan får dom vänta på i en vecka till. Det blir så otroligt fint i deras nya kök!

Kvällens Wallander var oerhört sorgesam...Sitter därför här och ser "My family" på BBC entertainment...

Stor kram till er alla!  







Av Kajsa - 5 februari 2011 22:05

Fick ett samtal från Ortopeden i S-byn häromdagen...Inom 3 månader får jag tid...MEN  när läkarna kollat min remiss och OM dom tycker att det är liiiite brådskande för att jag är så "ung" kan jag få komma tidigare  

Nåväl, i går hade jag en väldigt bra knädag...bara yttepytte lite värk! Jag kände förhoppningarna så jag drog in min träningscykel i tv rummet i hopp om att kunna dra igång min cykling i dag...tänkte även gå till stallet och mocka...Det blev inte så, jag har haft så fantastiskt ont i dag...jag hoppas att morgondagen blir bättre för då far vi eventuellt till Kalix för att se lite bandy! Mitt barnbarn Vicktor är med och spelar, så även flera karungiungar!!! Ska bli jätteroligt och heja på dom! Måste kolla deras nr på tröjorna så att man ropar rätt...

 

Köpte denna bok till Elli när jag var på Mark Levengood!


  Kasper har provat den nya kameran och tänk vilken bra bild det blev...en av många! Canon IXUS 130


  Vi gjorde smaskiga semlor i dag...Jag åt en men fy rackarns så äckligt sött det blev...känns inte så himla gott med sockergotta fast jag har slutat med att inte äta socker för det kändes som om inget var roligt...Jag mår så fruktansvärt dåligt av att inte kunna gå ut och gå...vara i stallet...simma...skotta snö...ta in ved...


  Jag har ju ansett att Ikea har dom bästa värmeljusen men nog rackarns måste deen förpackningen som jag köpte nu senast vara ett riktigt måndagsex...för så här ska dom väl inte se ut...eller...?


  Innehållet i Lydias gottepåse...billigt på Ica Maxi...jag missade pangpriset men är inte så lessen över det  

I dag har Janne vart och hjälpt Nikke att tapetsera i deras kök. jag har inte ännu vart och kollat...kaklet är åxå på plats! Det blir så jättefint där. Vi tog en av deras skjutdörrar som dom tog bort och Janne har satt den i vårt sovrum istället för den riktiga dörren som tog sån stor plats.

Jag skulle så gärna vilja ha grönt på väggarna i köket och sen vita köksluckor och kakel i vitt men inte såna där fula fyrkantiga blaffor.

Nu ska jag försöka få Junior att hoppa i säng så att vi hinner till Kalix och se åtminstone några matcher  

Skickar en STOR kram till er alla som behöver och inte behöver nån!  



Av Kajsa - 2 februari 2011 17:42

I dag har jag vikkat som syslöjdsfrökenEn del har arbetat på sina sysaker och en del har hjälpt mej att städa några av skåpen...Vi gjorde några rätt så roliga fynd åxå men av säkerhetstekniska skäl publicerar jag varken namn eller bild på fyndet...


  Skrev en liten visdom till ungarna på syslöjdslektionen i dag...dom pratar så mkt om att hata så jag tyckte att jag skulle tala om för dom vilken energitjuv hatkänslorna är...


  I gårkväll gjorde jag en snabbstädning och tände lite ljus sen...svårt att se mysfaktorn för korten blir så ljusa iaf...men det var verkligen mysigt!


  Ruisleipomackor som jag smaskade på efter sittningen med Regina Mäki i måndags...Hon fick kontakt med tre av minasläktingar...en var väldigt oväntad men ack så välkommen!


  Detta bjöds vi på under Reginas föreläsning...jag drack bara kaffe! Fast just nu precis här jag sitter har jag precis druckit en kopp kaffe samt inmundigat en bit äppelkaka...så gott!!!! Lydia var åxå här för en stund sen bjöd på lite smågodis...fyra styckna tog jag...det var det absolut värt...mmmmm


  Mina myssockar som jag fått av Maggie för två år sen...jag är så rädd om dom och jag vet att om det går hål i deom så kan min mamma fixa det!!!


  Min äggfria äppelkaka innan den åkte in i ugnen...


  Å här när den kom ut...kan ni förstå att den är så saftig och god...kanske inte det smaskigaste utseendet men skenet kan bedra som ni nog känner till...god var den iaf!


 

Detta konstverk har barnen i Karungi skola gjort tillsammans med Mona Lindfors...jag tycker att det är så otroligt häftigt att göra en sån här stor grej...Å fin blev den åxå!


   

Mellan mina finaste Ikea lampor står en fin skål...hade den vart en äkta ittala så¨skulle den nog ha kostat massor...jag hittade den på Tiimari för 17,90 Euro...Kaspers tursockar ligger i den just nu...


 

Tänkte först inte lägga nån duk på bordet men är man uppvuxen med duk på bordet så känns det väldigt naket utan...

Förra veckan var jag och många med mej på en varm...härlig...kärleksfull...humoristisk föreläsning av Mark Levengood...Det var ett jättebra evangemang! Längesen jag fick skratta så obehärskat...Å tänk att biljetten vann jag!!!!

Fick ett brev på av en mkt kär och saknad vän  Imed i brevet hade hon skickat ett jättefint smycke...En ängel med orden:"Själar säger aldrig farväl"

När jag var på sittningen hos Regina fick jag kontakt med en släkting som Janne aldrig har träffat...en släkting som ett av mina barn fått sitt namn ifrån...en släkting som betytt oerhört mkt i mitt liv!

I natt väcktes jag av att nån drack vatten i köket...hörde hur det rann vatten från kranen...inte hysteriskt utan ett fint rinnande...sen hörde jag när glaset lades på bänken...Aha tänkte jag...Pontus har kommit hem...Jag kollade ut mot hallen men icket...Pontus var inte hemma...Lydia sov över hos Elli...Janne låg brevid och sov...Kasper sov åxå...så...VEM VAR DET?

Nåja, en riktigt STOR kram till er allihop som behöver en och en ännu större kram till er som tror er inte behöva nån!      

Presentation


HJÄRTEBARNSMAMMA

Omröstning

Har du börjat känna utav julstressen?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Räknare

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards