Alla inlägg under april 2011

Av Kajsa - 30 april 2011 10:17

Redan valborg...i går fest...i dag korv... Joannah fyllde 30 år i går och det firade vi ordentligt!

Lydia hade på skolan målat en jättefin tavla av Viggo som hon gav till Joannah...I mina ögon var det den bästa presenten Herrejestanses vad hon är duktig min prinsessa!

 

Jag frågade Algot,Viggo & Kasper vem som det är på bilden...Algot sa att d nog var hans mamma när hon var liten och samma sa Kasper...Sen undrade Algot vars hans bild var och då lovade Lydia att hon skulle göra en av honom åxå! 

  Peters mamma var den som gjorde dessa fantastiska smörgåstårtor...Tror inte att jag nånsinn ätit så otroligt goda!      Jag gjorde en prinstårta igen och istället för att skriva grattis på den så gjorde jag det lätt för mej...hahaha...ingen som tog misste!

  Pappa Zebraciklid vaktade ungarna sina riktigt bra...det är så kul och se hur dom jobbar för att hålla sina småisar på tryggt avstånd från faror...ett riktigt skådespel!

  Vicktor...jag och Anita var först vi bordet...hahaha....I dag blir det en ordentlig prommenad med stavar och musik...kanske...eller så ett hett bad som trollar bort min trötthet...eller ännubättre...både och!

  Kasper och Algot samsas under ett paraply...Men så det har regnat...sen kom solen men åxå kylan...vi fick en riktigt kall kväll i går och det märktes på alla ungarna som kändes iskalla efter studsmattehopp och cykling...

  Nästan exakt 15 års ålderskillnad....Två av mina tre vackra döttrar. 


   

Janne gosar med yngsta barnbarnet 


   

Mommos fina pojke!  han är så fantastiskt klok och fin!

 

Henny och jubilaren  Det var singstar och lite Tomas Ledin karaoke hela kvällen...ostbågar och dajmkolor...läskeblask och öl...prat och skratt...smörgåstårta och vanlig tårta...

En kväll som helt klart är värd att minnas...Nu i denna dag känns det i skallen att natten varit kort på sovfronten och det blir antagligen ett tidigt sänghopp!

Måste tacka alla som kom och firade våran fina Joannah!

Nu ska jag endera ta en tårtbit eller så en prommenad...

En STOR kram till er alla som behöver en och till er som tror att ni inte behöver en!  

Av Kajsa - 24 april 2011 22:12

Snart är tråkpåsken slut och vi kan börja blicka framemot Joannahs födelsedag samt majbrasekvällen...

I torsdags var vi till pello och där fikade vi gott och jag fick även en liten dejt med Alice!

  Mamma håller på med krokning och dessa vantar var otroligt sköna på mina händer så jag la in en beställning...   Som vanligt mommomackor och gravad lax...det är livskvalite att få sitta i Pello hemma hos mamma och pappa med en mommomacka fylld med lax och en kaffekopp...     När vi for till Pello var det en riktigt varm och skön dag...Mina och Kaspers fötter som trampat runt i Kattilakoski och spanat på olika djurskitar...

  Mitt påskpynt...Den längst till vänster har Jesper gjort till mej och de två andra har Kasper gjort     I går premiärgrillade vi på altanen...vilken varm och skön dag det var!  Lydia och Nikke monterade i hop studsmattan så nu känns d som om våren och sommaren är på rätt väg.   Gjorde en prinstårta som vi tog med till famme i kväll då vi var över och fikade. ägg och laktosfri och jättegod! Det blir inte så ofta som jag hänger med till famme och det är ju så att iblnad får jag jobba och ibland är det kurs och när kvällen eller helgen kommer är jag så trött så trött...men nu går vi ju mot ljusa tider och då kanske orken att ta sej nånstans överhuvudtaget infinner sej...

  En tanke...i somras lärde sej Kasper att simma och han kunde verkligen det...när hästen kom och skolan skulle till badhuset hamnade han i gruppen för icke simkunniga...Jag HATAR att se hur glädjen i ögonen slocknar...jag HATAR mej själv för att jag inte sa i från på en gång! Jag tackar gudarna för att kasper har en sån klok lärare som tagit upp det hela!

 

Lite småkul bild...hahaha..åtminstone tycker jag det...jag ochSvampbob sippar på en alkoholfri öl...så gött!

  Gjorde en pannacottapaj i går...innehåller bara en dl socker och faktiskt så kan man gott och väl endast använda en halv dl och ändå blir det gott...

 

...det tycker åtminstone Alma...både hon å stolen åkte i duschen efteråt...

Det var i fredags då vi hade middag med nästan allihopa...efterrätten och Alma blev ett förtjusande slut på den kvällen...hahaha


Jag har fått en Iphone av Janne och den har sysselsatt min hjärna i några dar...Först ut att hjälpa mej var Sofia som passande nog kom med sin familj på besök! När dom for kunde jag ringa och skicka sms men inte ladda hem appar...så vi for till Fräkinsaari och där fick vi nästan migrän både jag och åke...men han sa vad jag skulle göra...

Sen pratade jag med Sussi när vi kom hem och då ramlade slanten ner...då fattade jag vad Åke menade och jag gjorde exakt så som alla sagt och det blev bra! Nu har Kasper lärt sej att ladda hem spel men bara dom som är gratis så det gör inget. Angry birds...ojojoj...bara det spelet är ju en hit!

Nu ska jag INTE börja joxa i hallen...orkar inte...ids inte...tror det blir sängen nästa för jag är så aptrött...men det är ju en ny dag i morgon å då kör vi hallstädningen!

en STOR kram till alla som behöver en och även till er som tror att ni inte behöver nån...  Tjingeling mina kära vänner!!! Ha det gött!

Av Kajsa - 19 april 2011 21:31

Tisdagkväll...förra tisdagen var jag inlaggd i kalix...då var det en riktig tråktisdag.

Denna tisdag mår jag bra men i mitt hjärta finns det mkt gråt! Inget som jag kan göra nåt åt utan bara finnas...och jag finns!

  Dessa äckliga men nödvändiga engrammare intar jag 4 ggr varje dag...på torsdagkväll äter jag den sista och då borde jag väl kunna gå ut och prommenera eller hur?

  Min lille pojke skulle så stort sälja majblommor på sjukan när han hälsade på mej...jag kom hem samma dag och denna väska ligger helt orörd på bänken...han får ta med den när vi åker hem till Pello på torsdag!


  I går när vi skulle till familjen R så skulle jag fixa håret med min borstfön...fatta att den fastnade ihåret och snurrade fast så hårt att Lydia var tvungen att klippa lös mej...så här mkt hår...En märklig form av sidecut måste jag säga...hahaha...

  Var till min vän Laila och hälsade på och gick inte tomhänt därifrån... 




Saknar Elli nu helt plötsligt!  Ibland kan jag bli riktigt irriterad på min syster när hon drar i väg nånstans dit jag inte kan komma...hehehe...kanske därför hon drar i väg då och då?!






I bland blir inte livet så som man har tänkt sej och det är väl det som kallas livserfarenhet...men den insikten får man kanske inte förrän långt efteråt...det är när saker och ting står på sin spets och man bara ser nånting tråkigt hända som även sorgen kommer till ens hjärta.

I kväll känns bloggen ytterst irriterande för skrivstilen ändrar sej själv hela tiden och raderna har jag ingen som helst styrsel på...

Känner mej frisk nu och har inte förrän nu fattat hur sjuk jag faktisk var...Tänk att från att ha haft 91 i crp i Happis till 138 i Kalix några timmar senare...vet fortfarande inte vad jag har haft egentligen men antar att om proverna visade nåt avvikande ringer dom...Å så håller vi tummarna på att dom inte ringer då!


Nu ska jag nog gå och sova så jag kan fixa mina påskgardiner i morgon!

Skickar många STORA kramar till behövande för jag vet att det finns några som verkligen behöver kramar just nu!  

Av Kajsa - 15 april 2011 21:50

Men så skönt att vara hemma igen! Fick så fina påskkycklingar av Kasper...dom pryder köksfönsterbänken!

 

Mommos lilla prinsessa....köpte hårklämmor på Apoteket i Kalix för att kunna ha upp pannluggen från pannan men det gick ju inte alls att ha nåt i skallen...

Då är det ju tur att Selma finns!

  Årets första Tofsvippa i mina ögon...Nu är verkligen våren på gång...


  Dessa vackra Svanar!


  "Tre små gåsar skulle gå en gång på...."

  Viggos underbara crocs...


  Vi har vart i Nedre och grattta Pekka! Joannah hade gjort en jättegod tårta som till och med jag smakade av!


Våra Zebraciklider har lagt rom...inom tre dagar kläcks dom och efter fem dar ser man dom simma omkring...herregud så spännande det är!

Jag fick iaf reda på att mitt infektionsvärde nästan halverats och ligger nu på 77! Mkt bra! Dagen började dock inte så bra för mej...MIGRÄNEN från Hell!!! var här.

Nu mår jag bra men är svintrött så det blir sängen nästa här...

En stor kram till r alla som behöver en 

Godnatt!

Av Kajsa - 13 april 2011 19:37

  Dagens middag bestod av kåldolmar men jag petade bort kålen och fick Joannah så roligt...hahaha...morsan ska äta dolmar...vad menar hon med det månne? Nåväl...inte åt jag mer än en fjärdedel av den heller...   Ett av mina älskade barnbarn skickade sin egenhändigt dagisgjorda påsktupp till mej!!!   Herregud vad jag blev glad! Nu hänger den ovanför min säng! När jag kommer hem ska den för alltid hängas upp i vårt sovrum! Den är så fiiin!!   Dagens lunch!!! Fisk,potatis och spenat...svingott! jag åt minst en fjärdedel och det mkt för att vara mej den sista tiden...   Sjuksköterskan Susanne frågade mej om jag ville ha en mugg Pro viva..."Aldrig att jag smakar sån surskit" sa jag...Hon kom in med en halv mugg och bad mej prova...jag är ju en väldigt lättsam och lätthanterlig patient så jag gjorde henne till viljes...men dra mej baklänges så gott det var!  Korten kom verkligen bakvänt in i bloggen i dag...detta är nämligen frukosten...minus ägget då för det åt jag inte. Det känns iaf som om matlusten kommit tillbaka nu eller åtminstone att den börjar komma tillbaka...

Min panna ömmar som bara den ännu och en av mina nyvunnavänners man frågade om jag låtit spruta in Botox i pannan...då kanske ni fattar hur den ser ut in real life...

 

Janne och kasper kom hit på eftermiddagen och Kasper satt i min säng och gjorde läxorna klart, han var så duktig! Jag förstår att det är jobbigt för han att jag ligger här..."Varför måste du vara kvar...jag vill att du kommer hem nu" sa han...jag kände faktiskt för första gången mej lite lessen...Men men...så länge dom inget vet är jag ju kvar här...det är så överbelagt här så dom håller inte kvar nån frivilligt...Men om jag fick önska så skulle jag vilja fara hem i morgon...kan ni förstå det? Nu är det full rulle i vårt rum...droppet ska bort och nålen bytas och prov tas...bäst jag visar mitt intresse nu för det är visst jag som är patienten...

STOR kram till er allihopa vare sej ni vill ha en eller inte  

Av Kajsa - 12 april 2011 20:12

Jaha...så ligger man här i en sal på lasarettet...ensam och övergiven...med feber och sänka och dropp...Hahaha...Känns riktigt bra att vara här med tanke på hur min panna ser ut...Joannah tog några kort på den men det blev inte riktigt bra.

  Joa tog lite kort när vi satt på kalix akuten...hon tyckte att jag såg så ensammen ut där jag satt...     Här tillbringade jag och Joa några av tisdagens timmar....ja jösses vad dom tog prover alltså...Blev stucken flera gånger men sånt tål jag galant...är ju med tatueringar och då är man inte sjåpig 

I går var jag till vårdcentralen med Elli som för övrig bla hade halsfluss...Nåja då hade jag 42 i crp och åkte hem med en virusinfektion samt Norgesic...på kvällen såg jag att jag började bli röd på pannan...fick panik och undrade om jag vågade gå och sova...hahaha...efter en disskusion på fb beslöt Janne att jag skulle ringa och kolla med Kalix och det gjorde jag...där tyckte dom att det mkt väl kunde vara bältros men att jag skulle fara in på vårdcentralen och visa upp det...vilket jag gjorde...

Jag for själv för jag hade ju ingen feber men fatta att när jag kom dit hade jag 39,7 i feber...å 97 i crp...men då blev det fart...Min doktor pratade om min hjärna och ringde infektionskliniken på S-byn för råd...Jag sa direkt att jag minsann inte tänkte läggas in i nåt S-byn ... Det slutade med att fick fick åka raka vägen till kalix och det kändes bättre för då kunde ju Janne och ungarna komma  



  Varken Joa eller jag hade ätit nåt så vi drog ner till fiket direkt när jag fick mitt rum...där fanns inget som passade min mu för jag äter inte mackor med oidetifierbara geggor så jag tog ett wienerbröd istället...orkade äta upp hela...

  Snälla fina Joannah som drog från jobbet bara för att följa med mej till kalix...och hon har vart med mej hela tiden ända till janne och Kasper kom... Fatta! Sen fick jag låna familjen Isakssons   mobila bredaband...Fatta vilka barn jag har!

  När vi kom upp på rummet igen packade jag upp mitt gotta som vi sprang in och köpte på ica innan vi for...

  Då kom lunchen som jag inte kunde äta...åt mackan och njöt av hela bregottpaketet...litet....sen tog jag några majskorn men matlusten finns inte ännu...nu när jag får medecin så kanske jag börjar må bättre och får således tillbaka aptiten...längtar efter prommisar...men som det är nu så vet jag att jag inte orkar gå så långt 

   

Precis när jag fick min första dos kom Janne och Kasper  ...och vet ni vad dom hade glömt? Min KUDDE...Mutta mutta vad gjörde vä'l det för dom kom i håg datorn och mobilladdaren iaf  

  Jag och Kasper...man ser inte alls nåt av min bulligt röda panna här...måste nog gå ut i korridoren och ta i olika ljus och se om det synns...

Tack alla ni som bryr er om mej! Älskar er!   

Stor kram till er allihopa!  

Nu håller vi tummar och tår att pencellinet gör susen så jag får åka hem i morgon...jag är egentligen inte passad som patient...är mer passad för sjukbesök!  

Av Kajsa - 11 april 2011 05:34

Nu är jag ordentligt less på att vara sjuk! Det är snart en vecka sen jag sovde ordentligt...utan huvudvärk...04,38 var det dagsför mej att inte fåtöljen igen...Då hade jag redan vart uppe och tagit en värkis för skallebanket.

Halv åtta ämnar jag ringa vårdcentralen!

Helgen som gått då?

 

Fika med delar ur familjen i fredags...kände mej riktigt duktig när jag beställde denna...ända tills jag fick se:

  En bananbakelse...fariken så gott...men tro inte att jag åt upp hela...nix det blev för mkt av det goda och det var helt okej att lämna!


  Ser ut som värsta månlandskapet...men det är bulldegen som jag gjorde i lördags och fick kasta i går...fick en sån hemsk migrän på lördagkväll så jag fick inget gjort alls.

  Men i går gjorde jag en ny deg och det blev supergoda bullar!

       

En av eldarna i Seittu... i går hade vi trivselmys ner i Seittulaniemi och det kom duktigt med folk. Mkt roligt!

  Här tävlar mina små godingar...   När alla lekar var gjorda och pimpeldammen gett napp så vill Viggo gå hem med mommo å äta sin nynunna klubba...Klart han fick!

I går var det Joannahs stalltid...hon tog sej en ridtur. Gandur var väldigt het och spattig...han såg många faror efter vägen 

      Lydia kände sej sjukt nöjd över delningen av en Avocado...

Dagen efter att kasper fyllt tre år bröt han foten när han lekte med Lydia på rummet...han skulle hoppa ner fören kista...


Nu orkar jag inte vara social mera...Stor kram till er alla...själv ska jag nu ta en Panodil igen...

Av Kajsa - 7 april 2011 19:34

 

Som prenumerant har jag förmånen att få vara med i en tävling! Denna otroligt snygga jacka! Tänkte direkt på min syster hennes färg! Så vinner jag den ska hon få den! Håll tummarna nu!

 

Jag och Elli...gissa vem som är vem? Jag älskar detta kort...herrejestanes så söta vi var!

  Efter mitt besök på ortopeden gick vi ner till fiket...Jag tog ett vinerbröd, en Loka och kaffe...inget av dom kunde jag äta eller dricka för jag hade apont i halsen...På bilden ses min syster Cessis   fika...av hygieniska själ valde hon en förpackad kaka som dessutom visade sej vara av en nyttig karaktär ty den innehöll havregryn! Kläm på den ni! Själv köpte jag en Piggelin!


 

Efter sjukan for vi först på Jula(där jag klämde en till Piggelin och två värkisar) sen på Biltema...Därefter var det dags för mat...Janne,Cessi och Kasper åt och njöt på Max...det gjorde jag åxå men inte av max mat utan av en...


 

....just det...en Piggelin...den tredje för dagen! jag kunde helt enkelt inte svälja och Piggelinen gjorde mitt sväljande så pass bra att jag kunde svälja mitt saliv i en kvart...hahaha...låter sjukt men det var sant!

  Så här långt har våren kommit till karungi...typ bara vägar...men inte överallt!

Var på en 45 minuters promenad med grannens hund!

  Jag och chipp! En riktigt skön prommis fick! Före prommisen var jag till min vän R-M och vi fick väldigt mkt gjort trots allt annat babbel 


   

Gjorde en enkel variant av Tacos i dag...grovrev både gurkan och morötterna...svingott blev det! Så om du NOEL HANNU läser detta ska du veta att det var svingott!!!

Sitter och småser på Ishockeyn...inte så intressant att jag sitter och blåkollar...

Har just pratat med mamma  Vi måste åka hem till Pello snart igen för jag saknar min mamma och pappa så mycket och skulle mest av allt vilja att dom flyttade mkt närmare!

Jag har jobbat i dag och ska jobba i morgon...känns gött! Börjar okristligt tidigt...typ halv sju 

Glöm inte vårens happening på lördag här i Karungi...

MELLAN 11 OCH 14 HAR VI ROLIGHETER NERE I SEITULANIEMI...MEDTAG KORG MED DELIKATESSER FÖR VI KOMMER ATT BJUDA ER PÅ FÄRDIGA ELDAR!


Nu ska jag göra nåt annat innan jag hoppas i säng!

STOR kram till er allihopa som behöver och tror er inte behöva en kram!  

Presentation


HJÄRTEBARNSMAMMA

Omröstning

Har du börjat känna utav julstressen?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Räknare

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards