Alla inlägg under december 2010

Av Kajsa - 11 december 2010 00:32

Men fy rackarns vad trött jag är MEN måste vänta till köttbullarna svalnat så jag kan packa in dom i frysen...

Provade att göra anisbröd utan anis fast i hjärtform och kan ni begripa hur fina och gosda dom blev!

Kasper sa att det var som i en dröm att äta dom...  

  Dom vart faktiskt jättegoda fast då är ju allt som är nybakat gott...det är en annan fråga hur dom känns när man tinar dom från frysen...  

Köttbollar på tre kilo köttfärs har jag åxå gjort i kväll! Känns så skönt att kvällen inte gick åt halvsovandes framför tv:n igen...

I morrn är det nya tag! Havreflarn och nya lussebullar!

Nu ska jag diska medan bollarna svalnar...sen blir det "ett päron till pappa firar jul"

STOR kram till alla som behöver en!   

Av Kajsa - 9 december 2010 21:54

Receptet på citronpinnarna kommer här! Dom var otroligt lätta att baka och degen var jättelätt att göra och gegga i hop.


Citronpinnar

24 st

ugn:175 grader



200gr rumsvarmt smör(jag hade margarin)

1/2 dl strösocker

4 1/2 dl vetemjöl

1 msk rivet citronskal


Garnering:1 1/2 dl osaltade hackade pistagenötter(hade inte jag för kasper är allergisk mot nötter)


Knåda i hop ingredienserna till degen.

Dela degen i 4 lika stora bitar och rulla till 60cm långa längder(jag mätte inte utan gjorde som typ Finska pinnbitar)

Skär varje längd i 6 delar(jag skärde i lagom stora bitar och det blev definitivt inte 6 styckna...kan bero på att jag gjorde en och en halv sats)

Rulla pinnarna i pistagenöthacket, tryck till så att nötterna fastnar.

Lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.


Istället för att rulla mina pinnar i pistagehack så doppade vi ena ändan av dom i smält choklad.(eller jag ska göra det i morgon för jag orkar inte i dag...är förtrött...


I morgon blir det badhusbesök först och sen jobb på frillo!

STOR kram till alla som behöver en!  

Av Kajsa - 6 december 2010 20:38

Vilken genial ide jag fick i huvudet i dag...satt och funderade vars julstämningen tagit vägen i år!  Vi det här laget hade jag nästan alla julklappar klara i fjol...

Nåväl, jag flyttade om TRE möbler! Det är svårt att få fast på foto hur mysigt det blev men ni ska få se iaf...bäst är att se det in real...

  Den häringa byrån åkte ut i hallen men med endast Lillis&jördis! Annars hade inte min fina gfranlampa rymmats...plus att Bertil är så känslig och uppskattar lite lugn och ro så han fick flytta till Olles skåp.


  Där vars byrån stod knuffade jag vitrinskåpet. Det blev jättebra med plats så jag gjorde bordet maxstort! Men som jag fått bära lådor och glas och porslin och akvarium...


  Hit kom Olles skåp och sålunda även Bertil!  Nu känns det okej och mysigt och juligt...men hur länge? Jag flyttar om möblerna så mkt att övriga familjen börjat vänja sej vid att möblerna far hit och dit...  

  Men kan ni riktigt fatta att det finns kladdpepparkaka!!!! Nu står mitt hopp till nån likasinnad som ev köper och bjuder på den...

jag undrar hur god den är...

  Köket utan alla tavlor och kort som jag alltid tejpar fast på skåpdörrarna...hittar inte väggleran (häftmassan) så jag får avvakta till i morgon eftersom jag inte ids söka den nu...   Kaspers kvällsfika...faktiskt lite synd om min lille pojke i dag...Han fick en kvist i ögat och har så himla ont. Vi hittade en svart lapp som han haft på ögat så det får vila. På akuten sa dom att vi skulle ge han Alvedon och avvakta till i morgon!


  Snöspray!  Kasper har gjort jul i sitt fönster och jag  tyckte det blev jättefint!   Bertil fick mysa med Lydia i går när jag rengjorde åt honom!


Jaha så har vi åxå drabbats av den förhatliga magsjukan! Janne fick hämta hem prinsessan från friidrottsträningen i kväll...

Nu ligger hon i rummet och fryser med två täcken och en tjockefilt. Jag la sockar på henne och bäddade ner henne ordentligt. Hink...vatten...cocacola...mandariner...papper...ö
ppen dörr till badrummet...

Klorinspray...handsprit...

Jag ska jobba i morgon så jag måste verkligen handsprita ordentligt innan jag åker hemifrån!

Nu kom Tom med mina kursböcker, så spännande det ska bli att börja med Photoshop på riktigt nu!

Ser framemot "Pensionärsjävlar"...nån som sett den?


Nu kaffe med Janne!

STOR bamsekram till ALLA som behöver en!  

Av Kajsa - 4 december 2010 22:25

Herre min je vad skönt att vara hemma! Har iof vart det ett bra tag nu och jag fryser som en blöt hund på Grönland.

Vi har haft en bra dag på Aspen i dag. Kasper tog två personliga rekord. Ett i höjdhopp och ett i längdhopp!

När barnen/ungdomarna tävlar så gör dom det mot sej själva i form av egna rekord...dom slår sej själv hela tiden. Inte bara det för dom tävlar ju åxå förståss men dom sporras till att vara med och tävla när dom nu blir premierade! När dom fått 20 egna rekord(pers) får dom första bucklan...efter ytterligare 20 pers får dom andra bucklan...osv...I dag fik ju Kasper sin andra buckla och är så himla glad över det! Förvisso är både jag och Janne åxå glada över det!

  Sista kortet på Aspenhallen...Algot sa att det såg ut sm en brandmanshjälm...det är igentligen en kon...hahaha...

 

Tyckte att denna bild kändes så älsklig på nåt sätt...  

 

Troligen på samma sätt som denna bild känns älsklig...

  Jag och Joannah sitter och surrar mellan Kaspers längdhoppningar...

Känns tomt i huset när Lydia sover hos Ida...

Nu ska jag lägga mej i soffan en stund och ev blunda liiiite...

En STOR kram till alla som behöver en  

Av Kajsa - 3 december 2010 23:26

I dag har min prinsessa namnsdag! Det har vi firat genom att dammsuga och äta sån middag som min prinsessa inte gillar...sicken tajming va?!  Lydia fick sitt namn efter Jannes mormor, sitt andra namn Klara är efter min mormor och Felicia tyckte Joannahs kompis Johanna från Luleå att hon skulle heta! 3 otroligt vackra namn på en otroligt vacker och fin flicka!

Har vart med skolan på badhuset i dag...eftersom jag inga böcker fått på kursen så kunde jag öva på progammet hemma i min dator.

Nåja, jag blev så sugen att börja simma själv!

Kasper har fått sin nya HSKT dress åxå, den är så fin med "Kasper" på bröstet och "Granvik" på benet...bara inte detta sticker i ögonen på nån ogin...

I morgon är det friidrottstävlingar på Aspen och det ska som vanligt bli jätteroligt att vara där och följa Kasper...hur det än går så vet jag att han gör sitt allra bästa och jag blir så glad i mitt mamma hjärta när det går bra för honom! En cm kan vara avgörande för att slå sitt personliga rekord och det det som är viktigt för alla barnen...att hela tiden slå sina egna rekord!

Vi skulle vara på Aspen i kväll och hjälpa till att ställa i ordning men ett läckage på macken gjorde att Janne kom hem så sent och att middagen i sin tur blev sen och så blev klockan så mkt...

Nu ska jag söka fram Kaspers blåa bok och skriva upp hans rekord så får vi då se i morrn om han lyckas slå nåt av dom!

Glöm inte att rösta på Haparanda Lucian! Det har vi gjort!

En STOR kram till alla som behöver en!  

Av Kajsa - 2 december 2010 16:05

Jag kommer att lösenordsskydda vissa inlägg i min blogg!

Ibland vill jag skriva av mej om roliga och lyckliga händelser i livet. Såna händelser som i andras ögon är missunsamma...

När jag gör det så kommer ni som jag verkligen vill ska få ta del av det fina få lösen!


Av Kajsa - 1 december 2010 20:49

Mitt i veckan! Har börjat med julbaket så smått...i går gjorde jag och Kasper Saffransbullar... Medan degen jäste läste Kasper högt i en bok för mej!  

  Sen skypade vi med famljen Aldeman...där vi fick se Joannah få magsjuka "in live"   

  Ett av saffransbröden färdiggräddat...fy attans så gott det var!

Innan vi kunde grädda bröden for vi en sväng till stan...Pontus skulle förbi Frida  

Janne och Lydia var i stan på fackeltågsdemonstration...Kommunen ämnar höja hyrorna på fritidsanläggningarna och det är inte roligt! Det finns pengar till annat viktigt som 300tusen per år till Asplöven hockey OM dom byter namn till Haparanda-Tornio...sjukt va?!

  Kolla kuleldoradot på Tampis....ojojojoj...i löv them!     Så även min son! Alltså han älskar åxå dom och jag älskar både dom och sonen!  

  Var på Suomisoffa och provsatt det mesta...Den här fåtöljen tyckte Kasper var allra skönast!


  Den här tyckte jag var skönast!


  Den här röda soffan var fruktansvärt skön och mysig!  Men vilka priser dom har på allt där! Det som var skönt att sitta i var svindyrt och det som var så fult att man inte ens ville provsitta dom var billiga...

  Vi drack kaffe/festis på den lilla baren på Tampis å där fanns den här biffiga tomten...ville att Janne eller Kasper skulle posera vid den men dom ville inte...

  Väl hemmavid stekte jag prinskorvar...så göööööötttttt!

Såg ni kalendern? Jag tror att den kommer att bli rolig! Jag gillar mammans härliga finlandssvenka dialekt! Väntar med stor iver på morgondagens avsnitt!

Mitt inre har talat om för mej att jag måste börja cykla! 5 min första dagen och sen öka en minut varje dag till jag kommer upp i 20 minuter! Sounds good to me!

Kommer att få jobba lite åxå nu i dec...inte mkt men ändå! Jag är glad över allt jag får! Jag är glad över att jag behövs även utanför mitt hem! Jag är glad över att det blir extrapengar till jul!

Jag har åxå virkat en mössa till min farbror i Gbg! En farbror som betytt och betyder mkt för mej!

Nu ska jag bädda sängen...spraya Kaspers näsa...blanda en Alvedon...hänga upp en tvätt medans Kasper kvällsfikar...gnida gaddarna...ladda Albert och Herberts julkalender i dvdn...speciellt det avsnittet som det spöka i...

Ha det gött där ute! En STOR kram till alla er som behöver en!  

Presentation


HJÄRTEBARNSMAMMA

Omröstning

Har du börjat känna utav julstressen?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Räknare

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards